Saturday, June 13, 2009

13 June 2009

Assalamualaikum wbt.. syukur ke hadrat ilahi aku masih bernyawa di bumi yang bertuah ini.. alhamdulillah..

Ada beberapa peristiwa berlaku sjk 2, 3 miggu nih kpd aku.. peristiwa apa?? (emm.. adalerr... hu3).. melalui pembacaan juga byk yang buat ak terpikir ttg kahwin muda.. pembacaa tersebut adalah dr www.iluvislam.com.. mmg byk baik buruknya.. semua perkara pun ada pro's and con's nya, btul tak?? dalam niat kalau tgok pasangan suami isteri (yang solehah) yang berjalan2 dikelilingi anak2 kecil, terdetik dlm hati nk kawin pulak.. kawin muda nih bgus elakkn dosa yang bakal kita lakukan, zina.. zina tu ada mcm2 zina... zina mata terutama.. kalau kita lihat skrg nih gejala couple mmg sukar di bendung.. dahulu suatu ketika aku penah mcm tuh, mujur x teruk sangat.. tp alhamdulillah.. Allah kurniakn aku satu anugerah yang tiada nilainya.. iaitu hidayah.. aku mula tahu apa yang aku buat itu slh.. masa nk stop mmg byk dugaan sgt2, tapi apabila kita mula ikhlaskan hati dekatkn diri dengan pencipta kita Allah SWT, perkara sebegitu mmg dpt dielakkan.. kwn2 ramai juga yang memperkecilkan aku.. ada yang mempersendakan aku.. syukur aku mendapat sokongan SAHABAT.. terdapat perbezaan antara SAHABAT dengan KAWAN tau??.. nk tau?? cbe find out sendri.. dengan itu anda juga dpt buat pengisian rohani sedikit.. okay bersambung kisah di kolej.. aku mula penat dgn hidup yang dulu,. sehinggakan suatu hari aku tgok.. bestnya tgok org alim2 kn.. terdetik di hati, nk jd mcm mereka.. susah x jd mcm mereka?? x panas ke mcm tuh?? x bosan ke hidup mcm tuh??
kmudian di akhir tahun pdt (zaman peralihan nk msuk pst) aku mcm ckp dlm hati sgt2, kerap aku ucapkan,. (Ya Allah, bagi lah aku roomate yang alim2, aku nk berubah, aku x mau jd mcm nih lagi).. dengan kuasa Allah SWT Yang Maha Berkuasa, aku dpt juga roomate yang alim.. malah bukan 1 tp dua (max 1 bilik 4 org).. sorang lagi chinese,. nk dijadikan cerita lagi, dua2 yang alim tuh ex-KISAS, kemudian jawat jawatan tinggi juga dlm Exco Surau kat kolej aku tuh.. .. subhanallah.. Aku syukur sgt2.. dijadikan cerita lagi, budak kelas aku pulak pengerusi surau, nah! aku dikelilingi oleh org2 surau.. dijadikan cerita lagi, kompel yang aku tggal tuh jd kompel yang paling ramai budak surau,. dijadikan cerita lagi aku pula ketua kompel.. Kompel Sri Ixora.. orang panggil kakak ketua blok.. heboh 1 kolej aku jd ktua blok,, yerlah dak nakal jd ktua blok.. dan bila dah byk sibuk dgn aktiviti ktua blok nih dah kurang pula jd dak nakal, jd byk pula dktkn diri dgn dak surau.. (Subhanallah,kuasa Allah kan, manusia hanya merancang Allah yang menentukan,.. sampai begitu sekali Allah ingin menjaga aku).. Masa dpt tau dpa tuh budak surau rasa doa dimakbulkan sgt2, tp ada juga rase cuak, yelah dpa tuh alim.. akuni sume x cukup.. segan sgt2 rasenya.. tapi lame kelamaan, aku rase dieorg baik sgt.. rupanya, xda lah bosan spt yg aku pkirkn, makin tenang adalah.. rase sume keje yang kita buat lancar je.. kwn2 ckp, Kebergantungan kpd Allah.. sumenya bergantung Allah.. aku bersyukur sgt Ya Allah.. sememangnya tahun yang kedua aku nih sbg pst sgt2 seronok.. hubungan aku dgn rakan2 aku kekal baik hingga skrg.. budak surau tu skrg dah jd rapat mcm adik nama mereka sahidah (idah), siti fatimah (imah), nur zawani (wani), nurul husna (una).. mereka anggap aku kakak mereka.. aku syg mereka sgt2.. 1 lagi kwn yang ak syg.. noor hana (ana).. dia nih kwn dr pdt.. die je x penah berubah @ bg komen -ve @ mempersendakan ak sbb pilih jln ni.. die terima aku seadanya.. aku slalu juga mngajak, tp mgkin blum sampai waktunya, dia menolak cara baik, tp aku x putus2 mgajak.. skrg dia mmberi respon yang baik.. insyaAllah sedikit waktu lagi,,.. Ya Allah berilah hidayah kpd rakanku Ya Allah.. amin... skrg kalau apa2 cerita mmg ana yang tahu.. adik2 aku tu still contact rapat2.. nk dijadikan cerita.. imah tuh serupa dgn arwah adik aku.. arwah adik, siti fatimah lahir tahun 1990, dan meninggal pada hari yang dilahirkan iaitu 25 januari 1990.. imah ni pula lahir 24 januari thun yang sama.. pada hari terakhir kolej ibu dtg menjemputku, ibu pun jumpa imah.. berikutan nama yang sama, tarikh lahir yang sgt dekat, ibu menganggap imah pengganti adik aku, ibu menangis n jd syg sgt2 pd imah.. sejak itu imah paggil ibu, mak.. itu lah sedikit sebyk kisah hidup aku.. nati kalau aku ingat apa2 lagi aku tulis ya.. hu3.. selamat membaca..

Wassalam..

No comments: